Kamis, 12 November 2009

SERAT WIRA WIYATA

Karya : KGPAA Mangkunagara IV

S I N O M

01. Wuryanta dennya manitra, nujwa ari wrahaspati, kaliwon tanggal sapisan, sasi saban wuku wukir, ehe sangkaleng warsi, murtyastha amulang sunu (=1788), sung pariwara darma, Jeng Gusti Pangeran Dipati, Harya Mangkunagara ingkang kaping pat.

Dimulainya menulis buku ini, pada hari Kamis, kliwon tanggal satu, tahun ehe dengan sengkelan, murtyastha amulang sunu (=1788), sebagai petuah mengabdi, oleh Jeng Gusti Pangeran Adipati, Harya Mangkunagara yang keempat.

02. Heh sagung pra siswaningwang, kang samya dadi prajurit, aja wiyang ing wardaya, rehning wus sira lakoni, balik dipun nastiti, marang ing kawajibanmu, owelen sariranta, reksanen luhurmu sami, yen kuciwa weh alun alaning raga.

Wahai semua siswaku, semua yang menjadi prajurit, jangan susah dalam hati, karena sudah kamu niati, hendaknya kamu perhatikan, akan kewajibanmu itu, sayangilah dirimu, jagalah martabatmu, jika mengecewakan akan memperburuk diri.

03. Awit sira wus prasetya, nalika jununjung linggih, saguh nut anggering praja, myang pakoning narapati, sineksen den estreni, mring para wira sawegung, upama sira cidra, nyirnakke ajining dhiri, temah nistha weh wirang yayah rena.

Karena engkau sudah bersumpah, ketika diangkat diwisuda, bersedia tunduk kepada hukum negara, dan perintah sang raja, disaksikan dan dipegang teguh, oleh para prajurit semua, bila dirimu ingkar sumpah, sirnalah harga dirimu, lalu nista memalukan ayah bunda.

04. Ywa sira duwe pangira, lamun wong dadi prajurit, karyane abot priyangga, wruhanta sagung pakerti, kabeh donya puniki, tan ana prabedanipun, kang dagang neng lautan, miwah ingkang among tani, suwana kang suwita ing narendra.

Jangan engkau mengira, bila orang menjadi prajurit, tugasnya paling berat, ketahuilah semua pekerjaan, yang ada di dunia ini tak ada bedanya, yang berdagang di lautan, dan yang mengerjakan sawah, serta yang mengabdi kepada raja.

05. Myang kang tapa jroning guwa, kang manusup ing asepi, lakone padha kewala, awit iku dadi margi, mrih katekaning kapti, sapangkate pandumipun, nanging sarananira, mantep temen lan taberi, samektane ingaranan laksiparja.

Dan yang bertapa dalam goa, yang masuk dalam sepi, nilainya sama saja, karena itu menjadi jalan, agar cepat tercapai tujuannya, sesuai bagian pangkatnya, tapi prsyaratannya, mantap siap dan rajin, beginilah yang disebut perjuangan hidup.

06. Lawan sira sumurupa, kang kalebu pangabekti, nora sembahyang kewala, kang dadi parenging Widdhi, sakeh panggawe becik, kang manteb suci ing kalbu, uga dadi panembah, yen katrima iku sami, sinung rahmat samurwate badanira.

Dan hendaklah engkau tahu, yang termasuk dalam pegabdian, tidak hanya sembahyang saja, yang menjadi kehendak Tuhan, semua perbuatan baik, dilaksanakan dengan mantap, juga merupakan pengabdian/ibadah, bila semua itu diterima, mendapat rahmat bagi dirimu.

07.Lamun tan mawa sarana, paran katekaning kapti, lir mbedhag tanpa wisaya, sayektinira Hyang Widdhi, tan karsa mitulungi, marang wong kang datan laku, nir ngamal myang panembah, kumudu dipun turuti, ngendi ana Gusti wineh ing kawula.

Bila tidak menggunakan sarana, bagaimana mungkin akan tercapai, bagai berburu tanpa senjata, sesungguhnya Tuhan, tak hendak menolong, kepada orang yang tak berusaha, tanpa melaksanakan ibadah, minta dikabulkan maunya, mana ada Tuhan akan mengabulkan.

08. Kang mangkono andupara, lamun jinurung ing kapti, malah nandhang duka cipta, kasiku angreh Hyang Widdhi, marmanta sira sami, aja kasusu panggayuh, manawa durung ngrasa, duwe ngamal kang nlabeti, becik sira angona lakuning praja.

Yang demikian itu mustahil, bila dipaksakan juga, bahkan akan menemui derita, dikutuk oleh Tuhan, maka kalian semua, jangan tergesa-gesa berkeinginan, bila belum merasa, punya jasa yang cukup, baik mengikuti aturan negara.

09. Dene sira iku bagya, antuk kawiryawan mangkin, yektine katut prabawa, saking leluhurmu sami, nguni wus potang sakit, dadya ing kapenakipun, tumiba marang sira, murwa sukur ing Hyang Widdhi, tarimanen berkahing wong tuwanira.

Sesungguhnya kamu berbahagia, mendapatkan keluruhan sekaran, sungguh terbawa oleh pengaruhnya, dari leluhurmu semua, dahulu sudah berjuang, sekarang menjadikan kau enak, jatuh pada dirimu, bersyukurlah kepada Tuhan, terimalah berkah orang tuamu.

10. Jer janma kang wus minulya, lir wadhahe lenga wangi, utamane winantonan, gandane saya menuhi, nadyan ngisenan warih, lebating we maksih arum, kang mangka sudarsana, Jeng Gusti Pangeran Dipati, Harya Mangku Nagara ingkang kapisan.

Orang yang telah mulia, bagai wadah minyak wangi, kebaikannya akan semerbak, baunya semakin harum, meskipun diisi air, bekasnya itu masih berbau harum, yang demikianlah contohnya, Jeng Gusti Pangeran Adipati, Harya Mangkunagara yang pertama.

11. Duk babade murweng yuda, neng alas limalas warsi, sewu lara sewu papa, ngupaya mulyaning dhiri, antuk pitulungan Widdhi, katutugan karsanipun, mukti sawedyanira, tumerah dalah samngkih, buyut canggah kasrambah milu wibawa.

Ketika mulai berperang, di dalam hutan lima belas tahun, seribu sakit dan sengsara, mencari kemuliaan dirinya, mendapatkan pertolonga Tuhan, tercapai cita-citanya, mulia beserta seluruh pasukannya, berlanjut sampai kini, piut cicit ikut menikmati bahagia.

12. Iku ta kayektenira, pralambanging lenga wangi, upamane duk samana, tan antuk pitulung Widdhi, praptane jaman iki, tan ana caritanipun, marma den enget sira, aja ngaku angekoki, mung ngrasa lamun anempil wibawa.

Itulah buktinya yang nyata, sebagai lambang minyak wangi, apabila pada waktu itu, tak dapat pertolongan Tuhan, sampai saat ini pun, tak akan ada ceritanya, maka ingat-ingatlah selalu, jangan merasa paling berjasa, hanya merasalah ikut menikmatinya.

13. Mangkana gya winantonan, marang kang jumeneng malih, Jeng Gusti Pangeran Dipatya, Mangkunagara ping kalih, pinet sraya mring Inggris, amukul nagri Matarum, sabesahe kang praja, ginanjar sewu kang bumi, dadi tetep lenggah limang ewu karya.

Demikian pula yang sering dikata, pada yang baginda lainnya, Jeng Gusti Pangeran Dipati, Mangkunagara yang kedua, dimintai bantuan oleh Inggris, untuk menyerang Mataram, setelah berhasil, mendapat hadiah seribu karya, sehingga menjadi lima ribu karya.

14. Rambah sinaraya, marang Gubermen Walandi, mukul prang Diponegara, sarumpunge ing ajurit, ginanjar bumi malih, Sukowati limang atus, lan blanja saben wulan, mangka ingoning prajurit, patang ewu patang atus wolung dasa.

Yang kedua dimintai bantua, oleh Gubernur Belanda, melawan Pangeran Dipanegara, setelah selesai berperang, mendapat hadiah tanah lagi, Sukawati lima ratus karya, dan gaji setiap bulan, untuk bekal makan prajurit, empat ribu empat ratus delapan puluh.

15. Prapta panjenenganira, Jeng Gusti Pangeran Dipati, Mangkunagara pit tiga, ing drajat pinrih lestari, mangun harjaning budi, mring Gupermen tyas sumungku, ginanjar kang bandera, lan mariyem kalih rakit, iku mangka tandhaning sih pinarcaya.

Sampailah beliu, Kanjeng Gusti Pangeran Adipati, Mangkunegara yang ketiga, untuk mendapat melestarikan kedudukan, membangun kebahagian diri, tunduk kepada Gubernur, dihadiahi bendera, dan meriam dua pasang, itulah bukti mendapat kepercayaan.

16. Kepriye yen sira ngrasa, antuk kalawan pribadi, dadi mungkir jenengira, kaciren lair myang batin, ginayuywng sesami, lupute gonira ngaku, langguk piyangkuh nira, kasiku marang Hyang Widdhi, dadi tuna duwe turun kang mangkana.

Bagaimana bila kamu merasa, mendapatkan hasilmu sendiri, menjadikan kamu mengingkari, dicela lahir dan batin, ditertawakan oleh sesama, salah karena mengaku, sombang dan jumawalah dirimu, dikutuk oleh Tuhan, rugilah mempunyai anak demikian.

17. Lamun yekti saking sira, pribadi tandhane endi, apa wus munjuli sira, marang samaning dumadi, saking ing krama niti, lawan apa wus misuwur, ing guna prawiranta, kang kanggo marang nagari, baya durung lir lakone luhure.

Bila benar dari karyamu sendiri, mana sebagai tandanya, apakah kamu sudah paling baik, dibanding sesama yang lain, dari sopan santun, dan apakah kamu sudah terkenal, atas kepandaian dan keberanianmu, yang berguna bagi negara, tentu belum menyamai leluhurmu.

18. Pira bara sira bisa, ngupure darajat malih, dadi janget kinatigan, dadi santo seng wuri, tumurun marang siwi, sokur bisa prapteng putu, milu tampa kawiryan, yogyane angkahen kaki, ra orane aja punggel saking sira.

Lebih baik kamu bisa, memupuh kedudukan lagi, menjalin tali agar lebih kuat, hingga dapat diwariskan nanti, diturunkan kepada anak, syukur dapat sampai ke cucu, ikut merasakan kenikmatanya, baik usahakanlah selalu, paling tidak janganlah memutuskan.

19. Lamun drajat kalakona, punggele saking sireki, dadi sira nganiaya, marang darahmu pribadi, tan kendel ingkang wuri, dhapur kapotangan laku, salagi tembe bisa, antuk kang darajat malih, sasambungan yekti becik kang widada.

Bila derajat tercapai, tapi kau putuskan, jadi kamu menyengsarakan, kepada keturunamu sendiri, tidak tebal di belakang, karena kehilangan perjuangan, seandainya dapat kelak, memperoleh kedudukan lagi, hubungannya lebih baik lestari.

20. Upama nora punggele, jer nora ngupaya malih, yen wus punggel nadyan sira, semedi ing saben ratri, antuke durung mesthi, tiwas angengecer laku, marma den enget sira, sajrone lumakyeng kardi, pangreksamu ing drajat aywa pepeka.

Seandainya tidak putus, bila tidak mencari lagi, sudah putus meski kamu, berdoa setiap hari/malam, belum tentu akan berhasil, percuma membuang-buang tenaga, maka ingatlah selalu, selama melaksanakan tugas, jagalah pangkatmu jangan lupa.

21. Dene jejring wandanta, ing mangko dadi prajurit, maju baris lawan jaga, teori lesan sepeksi, iku dudu pakarti, ajar-ajar jenengipun, wus dadi wajibira, prajurit dipun geladhi, papadhane santri ingajar sembahyang.

Sedangkan dirimu adalah, sekarang menjadi prajurit, maju baris dan berjaga-jaga, teori lisan dan pemeriksaan, itu bukanlah perjuangan, itu belajar namanya, sudah menjadi kuwajibanmu, prajurit itu dilatih, sama halnya santri belajar sembahyang.

22. Sinung ukum sawatara,yen nglirwakken marang wajib, iku wus lakune praja, jejege kalawan adil, sanadyan liyan janmi, duk neng yayah renanipun, yen luput rinengonan, utawa den jemalani, dadi iku wineruhken tat krama.

Mendapat hukuman sedikit, bila melalikan tugas, itu sudah menjadi hukum negara, dilaksanakan dengan adil, walaupun orang lain, ketika di pangkuan ayah ibunya, bila salah juga dimarahi, atau dipukuli, agar tahu akan tata krama.

23. Mangkono uga yen bisa, miturut sarta ngakoni, temtu den opahi uga, wit gawe leganing ati, akeh tuwin sathithik, minurwat lan karyanipun, tan beda patrapira, prajurit jinunjung linggih, myang ingundur iku adil jenengira.

Demikian pula bila bisa, patuh dan mengakui, tentu juga mendapat hadiah, karena telah melegakan hati, banyak dan sedikit, sesuai dengan hasil kerjanya, tidak berbeda dengan perilaku, prajurit yang sudah diangkat, dan dipecat itu adil namanya.

24. Yen tan bisa samektanya, nora jumeneng prajurit, gawe tuna marang praja, weh lingeseming narapati, amung sira pribadi, kang sdhuwurken ing piyangkuh, mung lagi bisa aba, anggepmu mbutuhken nagri, ywa kebanjur duwe cipta kang mangkana.

Jika tak dapat siaga, tak dapat dikatakan prajurit, merugikan kepada negara, menyebabkan malu sang raja, hanya kamu sendiri, yang meninggikan kesombongan, hanya baru dapat memberi aba-aba, anggapanmu sudah dibutuhkan negara, jangan terlanjur berpikiran demikian.

25. Wruhanta lalakonira, sajatine wus angemping, mring praja miwah Narendra, dene durung potang kardi, sira wus den paringi, sandhang pangan nora kantu, sinuba kinurmatan, ounjul sasamaning abdi, mangsa kala linilan lungguh satata.

Ketahuilah bahwa hidupmu, sesungguhnya sudah berhutang, kepada negara dan raja, karena belum memberikan karya, kamu sudah diberi, sandang pangan tidak terlambat, dihormati dan dielu-elukan, melebihi sesama abdi, kadang-kadang diijinkan duduk sejajar.

26. Apa kang sira upaya, kamulyan aneng nagari, ingajenan mring sasama, nyawabi mring sasama, nyawabi mring anak rabi, nadyan para maharsi, ingkang tapa neng ngasamun, mong tani lan nangkoda, rinewangan anderpati, nora liyan kamulyan kang den upaya.

Apa yang engkau cari, kemuliaan di pemerintahan, dihormati oleh sesama, mencukupi kebutuhan anak istri, sama pula para pendeta, yang bertapa di tempat sepi, kaum tani dan nahkoda, berjuang mati-matian, tidak lain kemuliaan yang dicarinya.

27. Upamane raganira, nora dadia prajurit, iya misih mangan sega, apa dene minum warih, saking wetuning bumi, uga kagungan ing ratu, lan sira ingayoman, rineksa kalawan adil, lamun datan rumasa sira duraka.

Misalnya dirimu, tidak menjadi prajurit, bisa juga makan nasi, dan minum air, dari hasil bumi, juga mempunyai raja, dan engkau dilindungi, dijaga dengan adil, jika tak merasa maka engkau durhaka.

28. Marma den sumurup sira, mring sih kamulaning Gusti, benjang yen tinuduh sira, lumawat ngadoni jurit, yeku karyanta yekti, pangudangireng Gustimu, kono aja pepeka, den madhep marang sawiji, nanging cipta sedyakna males mring praja.

Maka hendaklah engkau tahu, akan cinta kasih sang raja, kelak bila kau ditunjuk, untuk berangkat perang, itulah sesungguhnya tugasmu, yang didambakan rajamu, kamu janganlah ragu, pusatkanlah dalam satu hal, tekad untuk berbakti kepada negara.

29. Prapteng papan cumadhonga, ing printah senapati, aja abawa priyangga, dumeh sira bandha wani, lumangkah mring ngulabi, kang mangkono sasat mungsuh, gawe guguping rowng, weh gidhuhing senapati, yen kasora dadi sira antuk dosa.

Sesampai di medan bersipalah, menerima perintah sang hulubalang, jangan berbuat sendiri, merasa dirimu pemberani, bertindak melebihi batas, yang demikian merupakan musuh, menjadikan rekan gugup, membingungkan sang hulubalang, bila kalah engkau akan berdosa.

30. Lungguhing para prawira, yen ana madyaning jurit, nora wenang duwe karsa, ragane pama jemparing, kang mesthi senapati, ing sakarsa kang pinanduk, linepas ywa saranta, angsahira den mranani, marang mungsuh aja keguh ing bebaya.

Sebagaimana para perwira, bila sedang di dalam peperangan, tidak berhak berkehendak, tubuhnya ibarat anak panah, yang berhak sang hulubalang, yang berhak memegangnya, melepas jangan terburu, bertugas dengan senang, melawan musuh jangan takut akan bahaya.

31. Den kadi Partasuta, Bimanyu kala tinudhing, mangurah kang gelar cakra, dening sang Yudhistira Ji, sukaning tyas tan sipi, dupi rinoban ing mungsuh, kesthi trahing satriya, wedi wirang wani mati, yeka mangka tamsiling para prawira.

Jadilah seperti putra sang Parta, Abimanyu ketika ditunjuk, menggempur musuh bersiasat cakra, oleh sang Yudhistira, hatinya amat gembira, ketika dikepung musuh, tampak jiwa ksatrianya, takut malu berani mati, itulah sebagai teladan para perwira.

32. Kono sedhenge medharna, ing kasuran guna sekti, nyimakna paningalira, ing tekad ywa walang ati, wruhanta senapati, wakiling Gusti satuhu, Gusti wakiling suksma, kang kinon, ngudaneni, mring kawula kang sumedya mrih utama.

Itulah saat untuk membuktikan, segala keberanian dan kesaktian, tutupilah matamu, dengan tekat jangan khawatir, ketahuilah bahwa senapati, sebagai wakil rajamu, rajamu sebagai wakil Tuhan, yang ditugaskan memperhatikan, kepada umat yang berjuang demi mulia.

33. Padha ingaran utama, ing pakaryan mangun jurit, iku kang luhur priyangga, wus kasebut kanan sruti, yen tapaning prajurit, ngasorken tapaning wiku, wit sumungkuning puja, neng pucuking gunung wesi, sang pandhita neng pucuking kang aldaka.

Sama-sama disebut mulia, dalam tugas melaksanakan perang, itu yang paling luhur, sudah disebut dalam sruti, bahwa bertapanya seorang prajurit, mengalahkan bertapanya seorang pendeta, karena tempat bertapanya, di ujung senjata besi, sang pendeta di ujung / pucuh gunung.

34. Ing tekad dipun santosa, aja angrasani pati, apan tan minenang sira, gumamntung karsaning Widdhi, yen wis tibaning pasthi, nora pilih marganipun, ala mati neng wisma, becik mati kang utami, tur sumbaga dadi ngamale trahira.

Dalam tekat harus kuat, jangan membicarakan kematian, karena kamu tidak berhak, terserah kehendak Tuhan, bila sudah saatnya, tidak memilih cara, jelek mati di rumah, baik mati yang utama, dan baik menjadi amal keturunanmu.

35. Wus ana keyektenira, sang Partasuta ing nguni, palastra aneng palagyan, lawan lagawaning pati, wit dennya anglabuhi, Pandhawa manggiha unggul, puwarantuk nugraha, sira wau Partasiwi, turunira angratoni tanah Jawa.

Sudah ada buktinya, sang putra Parta dahulu, gugur di medan perang, dengan senang hati, dari sebab dia membela, agar Pandawa menjadi unggul, akhirnya mendapat anugrah, sang putra Parta itu, keturunannya menjadi raja Jawa.

36. Lamun durung takdirira, nadyan ana hru sakethi, yen tan waswas ing wardaya, sayekti nora ngenani, amung sajroning jurit, aja sira darbe kayun, ing lair amanuta, ing sakarsa senapati, batinira kumambanga ing wisesa.

Bila belum takdirmu, meski ada seratus ribu panah, bila tidak khawatir dalam hati, tentu tidak akan terkena, hanya di dalam perang janganlah engkau memiliki kehendak, turuti perintah, apa yang dikehendaki panglima, hatimu harus tertuju kepada Tuhan.

37. Ri sedheng nen bayantaka, kalamun ana kang weri, nungkul wus mbuwang palastra, nora wenang den pateni, binandhang iku wajib, yen ngantia nemu lampus, tetep nistaning prajurit, nemu dosa temah apesing ayuda.

Di saat terkepung bahaya mati, bila ada yang menjadi musuh, menyerahkan dan membuang nyawanya, kamu tak berhak membunuhnya, tawanlah dan itu wajib, bila sampai enemui ajalnya, sama dengan menyiksanya, membuat nista prajurit, menanggung dosa sehingga kalah perang.

38. Mangkono priyangganira, yen kaselut ing ngajurit, aja gugup den prayitna, ing tekad dipun pratitis, awit wong murweng jurit, ana papangkatanipun, nistha madya utama, yen kober dipun engeti, kanisthane wong kaselut neng ranangga.

Demikianlah pula halnya dirimu, bila terdesak di dalam peperangan, jangan gugup hati-hatilah, tekatmu harus terpusat, sebab menjadi soerang prajurit, ada batas-batasnya, nista menengah dan luhur, bila sempat diingat, kehinaannya orang terdesak di peperangan.

39. Ing papa nora kuciwa, gegaman samekta sami, atandhing padha kehira, tanpa kiwul ing ajurit, tangeh ana pepati, myang tanana nandhang tatu, mundur tanpa lasaran, mung labet kekesing ati, kang mangkono antuk dosa tri prakara.

Di tempat yang tidak menyulitkan, senjata tersedia semua, berperang sama banyaknya, tanpa menyerang berperang, tak akan ada kematian, mundur tanpa dasar kuat, hanya karena merasa takut, itu akan mendapat dosa tiga hal.

40. Dhihin marang ing Narendra, denira cidra ing janji, kapindho ngasorken praja, kang mulyakken marang dhiri, katri marang Hyang Widdhi, ngukuhi gadhuhanipun, kokum pantes linunanas, padhane sato wanadri, yen janmaa pasthi ana tekadira.

Pertama dosa kepada raja, karena telah mengingkari sumpah, kedua menghinakan negerinya, yang telah memuliakan dirinya, ketiga berdosa kepada Tuhan, mempertahankan miliknya saja, pantas dihukum mati, dibunuh seperti binatang, bila manusia tentu ada tekatnya.

41. Nadyan para prawira, yen kaseser ing ngajurit, nadyan keh kedhike padha, kasor papane sasupit, mundur amrih pakolih, ing pangolah nora gugup, sarana winiweka, kaangkah dennya mangungkih, yen sinerang rikat rinukat marwasa.

Meskipun seorang perwira, bila terdesak dalam perang, meski jumlahnya sama, kalah karena salah siasat, mundur agar berhasil, dalam pemikiran tidak gugup, karena dengan pemikiran cermat, bertujuan untuk menyerang balik, bila diserang lekas membalas.

42. Utaminireng prawira, sanadyan karoban tandhing, tatag tur simpen weweka, wengkoning papan tiniling, linanglangan kang weri, endhi kang suda ing purun, pinaran pinarwasa, winisesa amrih titih, estu jaya sadaya samya raharja.

Seorang prajurit pemberani, meskipun terdesak musuh, tabah dan menyimpan siasat, memperhatikan keadaan medan, perhatikan musuh, mana yang berkurang kekuatannya, dihampiri untuk diserang, digempur agar menyerah, pasti menang semua akan selamat.

P A N G K U R

01. Kapungkur patraping bala, ginantyakken lungguhing senapati, ingkang sinerahan wadya gung, dening jeng nareswara, kinen matah saprayoginireng wadu, kinarya rumekseng praja, denira ngupaya janmi.

Sudah dibahas perihal tugas prajurit, sekarag dibahas kedudukan Panglima, yang bertugas memimpin pasukan, atas perintah sang raja, untuk memimpin bagaimana baiknya, bertugas menjaga negara, untuk mencari sosoknya.

02. Ywa tinggal pitung prakara, mrih utama adegireng prajurit, kang dhihin nalurinipun, tan kena trahing sudra, kapindhone bumi kalahiranipun, kang maksih tunggal sapraja, katri tanpa cacad dhiri.

Jangan lupa akan tujuh hal, agar baiknya para prajurit, yang pertama garis keturunannya, jangan berasal dari orang hina, kedua bumi kelahirannya, masih termasuk wilayah negaranya, ketiga tidak memiliki cacat tubuh.

03. Papat otot balungira, ingkang tigas lima tanpa panyakit, enem sawang sawungipun, pitu kang datan darwa, pakareman kang mlarati, raganipun, marma milih kang mangkana, wateke wantaleng kardi.

Keempat adalah oto tubuhnya, yang gagah kelima tak berpenyakit, keenam dirinya tampak jantan, ketujuh tidak memiliki kegemaran, kesukaan yang merugikan dirinya, pilihlah yang demikian, berwatak suka bekerja.

04. Sawuse pamilihir, pamintane mring wong sawiji-wiji, pinantes cekelanipun, rujuke lan sarira, pangulahe warastra ywa kongsi rikuh, rikate dennya marwasa, myang panangkis amrih titih.

Setelah pemilihan tersebut, ditanya kepada masing-masing, disesuaikan dengan tugasnya, menurut kekuatan raganya, menggunakan senjata janganlah canggung,cepat dalam penyerangan, dan bertahan agar menang.

05. Wong kang sedheng dedegira, aparigel tuwin kang andhap alit, akas cukat tandangipun, iku sinung sanjata, watak nora kewran sabarang pakewuh, mudhun jurang munggah arga, aluwes tur mitayani.

Orang yang sedang tingginya, cekatan dan pendek kecil, lincah gerakannya, dia berilah senjata, dia tak akan kesulitan di segala medan, turun jurang naik gunung, luwes dan meyakinkan.

06. Wong kang lencir dedegira, kurang tandang aropek ingkang dhiri, iku cinekelan lawung, jangkah dhepane dewa, watak corok alantaran silih panduk, lumpat jagang pasang andha, angunggahi baluwarti.

Orang yang kurus tubuhnya, kurang lincah dirinya itu, berilah dia tombak, langkah dan jangkauannya panjang, dia cocok karena dapat ditugaskan, melompat dan memasang tangga, untuk memasuki benteng kerajaan.

07. Wong sadhepah dedegira, kang pawakan otot balung kawijil, mariyem cekelanipun, amolahaken rosa, nadyan kembel kebldher kuwawa njunjung, wateke nggenteni kardi.

Orang yang tinggi kekar, yang otot dan tulangnya menyembul, cocok diberi senjata meriam, dia kuwat menggerakkan, meski terperosok mampu mengangkat, bila kudanya hancur, dia menggantikannya.

08. Wong gung luhur kang sembada, iku pantes karya wadya turanggi, agampang panitihipun, klar nyembadani kuda, nangkis rosa medhang mring pratala gaduk, silih rog amigunani.

Orang tinggi besar yang gagah, dia pantas dijadikan pasukan berkuda, mudah mengendarai kuda, mampu mengendalikan kudanya, kuat menangkis menyerang dan ke tanah, bila bertemu dengan sesama berkuda, dia mampu mengimbanginya.

09. Dene wong kang mandraguna, kinaryaa margangsa juru margi, myang rerakit kuwu-kuwu, kalamun aneng teba, lawan beteng kareteg sasaminipun, kang tan kewran ing pangreka, memenek lan bisa ngalangi.

Sedang orang yang pandai, jadikanlah dia pencari jalan, dan membuat kubu-kubu, bila berada di luar daerah, serta benteng jembatan dan sebagainya, dia tak akan mengalami kesulitan, memanjat dan dapat berenang.

10. Yogyane malih ngumpulna, para tukang kang kanggo mring prajurit, gerji lawan tukang puntu, karya busana wastra, tukang nyamak penjahit pakaryanipun, parabot kang bangsa carma, tukang tapel lawan nyinggi.

Sebaiknya juga mengumpulkan, para tukang yang berguna bagi prajurit, penjahit dan tukang busana, untuk membuat pakaian, tukang menyamak kulit tugasnya, merawat peralatan dari kulit, tukang tapal kuda dan tukang mencetak logam.

11. Sayang lan tukang marakas, miranteni bekakasing prajurit, pandhe miwah tukang kayu, mranggi lawan kemasan, ingkang karya gegamaning aprang pupuh, sadaya dipun samekta, rehning rumeksa prajurit.

Tukang tembaga dan tukan intan, menyediakan perkakas prajurit, pandai besi dan tukang kayu, pembuat kerangka keris dan ahli emas, yang menyediakan senjata untuk perang, semuanya disiapkan, demi keselamatan prajurit.

12. Liya kang wus kanggweng wadya, aja sepi andhungan tikel kalih, gegaman saprantinipun, tuwin busana wastra, obat mimis kang cukup den anggo nglurug, awit rumeksa ing praja, tan wruh sangkaning bilai.

Selain itu kebutuhan prajurit, jangan lupa berbekal dua kali lipat, senjata dang perangkatnya, dan busana pakaiannya, peluru yang cukup untuk menyerang, karena menjaga negara, tidak tahu datangnya bencana.

13. Riwus ing pamintarnira, lan piranti kang kanggo ing prajurit, mangkana pangreksanipun, dipun titi ing bala, sandhang pangan ing saari aywa kantu, suker sakit kinawruhan, den bisa ngenaki kapti.

Sesudah semua kebutuhan, dan perkakas yang digunakan prajurit, hendaklah dirawat sebaik-baiknya, diteliti oleh pasukan itu, bekal makana sehari jangan sampai kekurangan, yang sakit harus segera dirawat, agar senang hatinya.

14. Ywa pegat pamulangira, saniskara wajibireng prajurit, weruhna sadurungipun, nistha madya utama, myang papacak pacuhan kang wus tinamtu, dununge sawiji-wiji.

Jangan lupa mengajarkan, segala kewajiban prajurit, tunjukkan sebelumnya, nista madya lan utama, dan larangan-larangan yang tertentu, yang untuk prajurit, berlaku untuk mereka masing-masing.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar